Games
[Event "J,blokovana,boj na 1 fronte"]
[Site "?"]
[Date "1984.10.05"]
[Round "?"]
[White "Karpov, A."]
[Black "Kasparov, G."]
[Result "1-0"]
[WhiteElo "2705"]
[BlackElo "2715"]
[Annotator "Bilek,J;Michalcisin,A;Zajcev,A"]
[SetUp "1"]
[FEN "2b5/8/p2k1pp1/1p1p1n1p/3P3P/P4PP1/1PN1BK2/8 w - - 0 43"]
[PlyCount "55"]
[EventDate "1984.??.??"]
{[%mdl 4096][%evp 0,55,-10,-11,0,5,9,9,9,5,31,5,0,0,0,0,50,0,0,0,0,0,22,42,36,
36,78,77,73,67,146,156,165,164,159,159,159,159,172,186,170,170,170,170,170,170,
162,158,158,168,168,177,343,351,480,500,583,722] [#]Před námi stojí slavná
končící hra z 9. partie prvního (tzv. bezlimitního, nedohraného) zápasu
o titul mistra světa mezi Karpovem a Kasparovem 1984-1985. (Zápas byl
zastaven pо 48. partii za stavu 5-3 pro Karpova, přicemž původní
reglement stanovil jeho zakončení po 6 výhrách jednoho z hráčů.)
Vzniklá koncovka je jasně výhodná bílému, a to hlavně díky
strukturálně lepšímu střelci. V podobných technických pozicích je
nutné si uvědomit, ve kterých koncovkách po dalším zjednodušení -
výměnách má bílý největší šanci dotáhnout partii do vítězného
konce, a naopak, za kterého materiálního poměru černý s větším či
menším úsilim hru udrží! Dohrávka přerušené partie začala tahem 42...
f6 (pečetěný tah), a my tedy pokračujme ve studiu či poučení.} 43. Bd3
$1 g5 {[#]} 44. Bxf5 $1 {[%mdl 2080]} Bxf5 {[#]Zbytek figur na šachovnici
zůstane tradiční, tedy 'náš' Jezdec proti Střelci. Pomocí pravidla
3xNej stanovíme, že situace je pro bílého výhodnější díky blokovaným
pěšcům na špatné barvě vlastního střelce (vznik erytropenie) i faktu,
že boj se může rozhořet současně jen na jedné frontě. Snad nejen
silnému či zkušenému hráči by ovšem mělo být jasné, že při
přesné obraně nelze výhodu bílého uplatnit... zato trápit protivníka
může bílý po takřka neomezenou dobu!} 45. Ne3 Bb1 46. b4 $1 {[%mdl 32] [#]
Michalčišin,A: "Zbavuje černého poslední šance na protihru svázanou s
b5-b4." Upozorněme, že dohrávání partie šlo stále ve šlépějích
rozborů obou týmů, tedy jak mistra světa Karpova, tak mladičkého
vyzyvatele. Až nyní to přijde! Před námi stojí pro pamětníky přímo
lahůdková historická pozice, o které se ještě dlouho hovořilo a
diskutovalo. Nejzajímavěji následky strašlivé hrubky (týmu!) černého,
které se ten nyní dopustil - jde vskutku zároveň o geniální léčku -
rozprávěl po letech maďarský velmistr Andráš Adorjan. (Ten měl coby
Kasparovův sekundant jiné povinnosti, nežli analýzy přerusených pozic;
byl pozván jako specialista na některá zahájení, která se v prvním
zápase vyskytla či vyskytnout mohla.) Parafrázuji: "Když jsem přisel po
partii k výtahu vestibulu hotelu, slyšel jsem až z horního patra
strašlivý křik. Řvoucí hlas patřil Garrimu a zaslechl jsem docela jasně
výraz "Вы идиоты..." (vy idioti) Co se tedy na desce odehrálo ve
chvíli, kdy by se měl černý akurátní hrou ubránit, jakkoli nebyl jeho
úkol zrovna lehký? Ale vždyť jsme v dohrávce přerušené partie zatím
učinili jen několik tahů?!} gxh4 $4 {[%mdl 8192] [#]Rozhodující chyba!
Jak se mohlo stát, že taková esa, která tvořila tým budoucího mistra
světa, neviděla následující repliku? Inu, jsme lidé (počítace, resp.
šachové motory samozřejmě v té době nejenže nebyly v plenkách, oni
vůbec neexistovaly - poznámka pro mladé šachisty :-)) Ruku na srdce, jak
často zkušení sachisté v rozborech prostě namísto poctivého
"prstokladu" g5xh4 g3xh4 prostě odstraní jedním hmatem z desky pěšce g5 a
g3 (cvak, cvak). Oba tahy tak provedete za zlomek sekundy. A zdá se, že
právě tímto zautomatizovaným způsobem došlo k strašlivé analytické
chybě. Karpovovu týmu ovšem následující studiový tah a minimálně
kombinace či léčka desetiletí neušla!} (46... Bg6 $14 {/=}) (46... Bd3 $14
{/=}) (46... Ke6 $14 {/=}) 47. Ng2 $3 $18 {[%mdl 608] [#]Jedna z
nejnečekanějších obětí v historii šachu, a možná nejen v končících
hrách! Pravděpodobně by bylo lze se dopátrat, koho z tehdejšího týmu
sekundantů mistra světa geniální myšlenka osvítila (typoval bych Jurije
Balašova nebo Igora Zajceva; sám Anatolij Jevgenjevič se v knize z roku
1990 'Moja sestra Caissa', ani v jiných které vlastním, o autorství
nezmiňuje, dalo by se to ovšem snad najít v dobových sovětských
časopisech). Na druhé straně dostali po partii řádně vyčiněno
spolupracovníci 'dítěte změn' :-) Garriho Kimoviče. Ono zaslechnuté
ještě v přízemí bůhví kolika patrového hotelu 'вы идиоты' a
ještě horší výrazivo, mne rozesmává ještě dnes... Ano! Fantastická
poziční oběť (zdráhám se napsat kombinace, vždyť těžko uvádět
vynucené manévry), jejímž cílem je průnik do černého ležení přes
komplex slabých černých polí h4, ale hlavně f4! Nyní tedy nemůže
dojít k vytvoření pevnosti, protože bílému králi zůstane cesta do
černého ležení otevřená! Ještě na závěr slovního výletu dodejme,
že dlouho nebylo úplně jasno v tom, zda se pozice černého nedá ještě i
nyní přece jen ubránit. Dnešní počítače jsou však nekompromisní.
Jakmile se vám, milí čtenáři, stane, že váš motor hlásí převahu
kupříkladu od 5 výše, nemůže z 99,9% už jít o objektivní remízu.} ({
Kasparov měl tedy ve 'spisku analýz' svého týmu uvedené pouze automatické
} 47. gxh4 $4 {[%csl Ye5,Yf5,Yg5][%cal Yf2g3,Yg3f4][%mdl 24576] [#], počemž
stojí na desce remíza - pevnost!} {Například:} Bd3 48. Ng2 (48. Kg3 Ke6 49.
Kf4 Bg6 {[%csl Ye5,Yf5,Yg5]}) 48... Bg6 $8 49. Nf4 Bf7 {[%csl Yf4,Yf7] [#]
Svým způsobem vlastně pozice jakési oboustranné dominance!} 50. Nd3 Be6 $8
51. Nc5 Bc8 $8 $14 {[%csl Gc5,Yc8,Ye5,Yf5,Gf6,Yg5] /=[#] Bílý král se dál
nežli na f4 nedostane a v dané pozici bude černý tahat sem a tam králem.
Partii by vlastně černému zachránil pěšec f6...}) 47... hxg3+ ({V
rozboru by nemělo chybět} 47... h3 48. Nf4 h2 49. Kg2) 48. Kxg3 {[%csl Ra6,
Rd5,Gf4,Rf6,Gg2,Gh4,Rh5][%cal Yf2g3,Gg2f4,Gg3f4,Gg3h4] [#] Navzdory mnohým
pokusům držet černou pozici přesnější obranou, nežli se dařilo
vyvyvateli, záchrany již není.} {Samotná partie, jak uvidíme na videu
níže, pokračovala} Ke6 {[#]Černý vlastní vzdáleného volného pěšce,
ten ale na desce dlouho nepobude.} ({Prozkoumejme i} 48... Bg6 {[#]Je možné,
že by klíč k pozici tkvěl ve 'vzájemné dominanci' Jf4 versus Sf7?
Právě jen z tohoto pole kryje střelec obě pěšcové slabiny. Je jasné,
že bílému se i zde podaří vzdáleného volného pěšce (VVP) 'h' získat,
to ovšem povede, alepoň na určitý čas, k jisté decentralizaci bílých
sil...} 49. Nf4 Bf7 (49... Be8 50. Kh4 Bf7 {se příliš neliší}) 50. Kh4 Ke7
51. Nxh5 Ke6 ({přechod do pěšcové koncovky nemá smysl ani prověřovat}
51... Bxh5 $143 52. Kxh5 Ke6 53. Kg6) 52. Ng7+ $8 Ke7 53. Kg4 Bg6 54. Nh5 Bc2
55. Kh3 Bf5+ 56. Kg3 Bc8 57. Nf4 Bb7 58. Kg4 Kf7 {[#]} 59. Kh5 $8 {teprve co
by bílý odkázal střelce do patřičných mezí vydal by se na pochod do
černého ležení sám král} ({Ještě nebylo pozdě výhru zahodit!} 59. Nd3
$4 $11 {[%mdl 16384]} Kg6) 59... Kg7 (59... Ke7 60. Kg6) 60. Ne6+ Kh7 61. Nc7
Kg7 62. Ne8+ $18) 49. Nf4+ Kf5 50. Nxh5 {[%csl Ra6,Rd5][%cal Yh5g7,Yg7e8,Ye8c7]
[#] Bílý nyní soustředí svoji pozornost na dvě slabiny. (Dobře si tuto
metodu hry s jezdcem v blokovaných pozicích zapamatujme, jak víme, nazývá
se princip dvou slabin.) Ideální post pro jezdce je takový, odkud napadá
co nejvíce soupeřových slabých bodů (zde pěšců) naráz.} Ke6 51. Nf4+
Kd6 52. Kg4 {[%cal Yg4h5,Yh5h6,Yh6g7] [#]Již vidíme, že na desce nemůže
vzniknout pevnost jako v případě poctivé výměny pěšců na královském
křídle po gxh4 gxh4 (viz výše). Černý ani nemůže dosáhnout námi
rozebírané slavné Nimcovičovy pozice. Maximálně 'upravené', tedy s
blokovanými pěšci na sloupcích 'd' a 'b', která je ovšem, jak též
víme, snadno vyhraná.} Bc2 53. Kh5 Bd1 54. Kg6 Ke7 {[#]Zde se ovšem mistr
světa dopustil hrubé chyby! Začal sklízet plody své předchozí práce
příliš brzy, což se mu mohlo vymstít!} ({Nám známý druh pozice, kterou
rozebíral Nimcovič, a věnovali jsme jí pozornost v první části práce,
vznikal po} 54... Bxf3 55. Kxf6 $18 {[#]}) 55. Nxd5+ $4 $11 {[%mdl 24576]} ({
Vyhrávalo pouze} 55. Nh5 $8 Bxf3 56. Nxf6 {a když} Be4+ {, tedy} 57. Kg5 $8
$18 {[#]} ({jen ne} 57. Kg7 $4 {[%mdl 16384]} Ke6 {[%csl Rf5] [#] a díky
řešetu v pozici bílého f5 by černý pozici udržel.})) 55... Ke6 56. Nc7+
Kd7 57. Nxa6 Bxf3 58. Kxf6 Kd6 $8 {[%csl Gf3] [#]Obecně lze snad říci toto:
"Přes citelný materiální deficit černý pozici drží! Ta se nalézá v
remizovém koridoru, protože ještě před okamžikem zcela neduživému
střelci bylo podáno gigantické množství podpůrných preparátů v
podobě nově otevřených diagonál!"} 59. Kf5 Kd5 60. Kf4 Bh1 61. Ke3 Kc4 62.
Nc5 Bc6 $44 {[%csl Gc4,Gc6] [#]} 63. Nd3 Bg2 64. Ne5+ Kc3 (64... Kd5 $144) 65.
Ng6 Kc4 66. Ne7 {[#]Počítač tedy rýsuje tři nuly, v praxi je však (jak
ještě uvidíme) velmi obtížné najít onu jedinou spásnou cestu, pokud
jsme unavení či nemáme dostatek času. Pravda, už první popartiové
rozbory poukazovaly na takřka studiovou záchranu černé pozice! Podrobněji
se koncovkou zabývá A. Zajcev v přiloženém videu.} Bb7 $4 {[%mdl 24576]} (
{Remizovalo pouze studiové} 66... Bh1 $3 {[%mdl 288] [#]Střelec musí
samozřejmě zůstat na nejdelší diagonále, zároveň se však vystříhat
dvojích úderů nejen silného, ale i nesmírně zrádného jezdce! Jen
dodám, že na taktické schopnosti jezdce (zřejmě dokonce přímo v
souvislosti s koncovkami JxS) upozorňoval například 7. mistr světa Vasilij
Vasiljevič Smyslov; a to tak silně, že tuto jeho způsobilost dokonce
řadil mezi soupis základních vlastností v boji proti střelci (podobně
jako my se zde opíráme o pravidlo 3xNej)!} 67. Nf5 {(nyní nehrozí
vidlička Jd6+ jako v partii)} Kd5 $8) (66... Ba8 $4 {[%mdl 24576]} 67. Nc8 $18
Bg2 68. Nb6+ Kb3 69. d5 $1 Kxa3 70. d6 Bc6 {[#]} 71. Nd5 $8 Kb3 72. Kd4 Bd7 73.
Kc5 {[#]}) 67. Nf5 $8 $18 {[#]} Bg2 ({Zdá se, že vyzyvatel byl již z
průběhu dohrávky zmučem. Jinak mohl naopak ještě on zkoušet bdělost
bílého. Po} 67... Kd5 $1 {[#] musel tentokráte mistr světa projít
údolím jediných tahů vedoucích k cíli:} 68. Kd3 $8 {[%csl Rb7]} Ke6 69.
Ng7+ $8 ({ještě nedávno bělopolné zombie začalo kouzlit například ve
variantě} 69. Ng3 $4 {[%mdl 24576]} Bg2 $8 70. Ne4 (70. Ne2 Bf1 $8) 70... Bf1+
$8 71. Ke3 Kd5 $8 72. Nc5 Bg2 $11) 69... Kd5 (69... Kd7 70. Nh5 {vedlo ke
stejnému výsledku}) 70. Ne8 Bc6 71. Nf6+ $8 Kd6 72. Ne4+ $8 Kd5 73. Nc3+ Kd6
74. d5 $1 Bxd5 75. Nxb5+ {[#]}) 68. Nd6+ Kb3 69. Nxb5 Ka4 70. Nd6 1-0