Partie, kterou jsme studoval (ChessBase 16)
[Event "86th Tata Steel Masters 2024"] [Site "Wijk aan Zee"] [Date "2024.01.20"] [Round "7.4"] [White "Abdusattorov, Nodirbek"] [Black "Giri, Anish"] [Result "1-0"] [ECO "C42"] [WhiteElo "2727"] [BlackElo "2749"] [Annotator "Bilek,Jan;live.chessbase.com"] [PlyCount "119"] [EventDate "2024.??.??"] {[%evp 0,119,19,38,25,7,50,-2,45,36,33,2,-2,-1,-1,13,13,1,15,-5,43,52,33,40,16, 3,26,28,28,23,39,20,17,21,11,16,4,0,8,0,15,-3,32,17,12,8,38,49,37,27,25,26,33, 22,43,36,39,35,52,47,59,38,31,62,48,50,55,57,59,41,38,39,40,44,40,46,56,42,57, 69,70,69,87,72,88,59,76,84,97,110,127,136,161,59,104,117,116,86,104,86,118,86, 112,124,179,217,230,225,223,244,237,237,237,194,270,265,325,896,1161,1311,1311, 1316]} 1. e4 e5 2. Nf3 Nf6 3. Nxe5 d6 4. Nf3 Nxe4 5. c4 {[#] Tuhle variantu jsem si ještě v mládí zpracoval jako alternativu k nejostřejšímu 5.Jc3. Konečně, i zde jsem se snažil napodobit svůj šachový vzor, totiž Viktora Kuprejčika, který vedle hlavních variant a svého oblíbeného rychlého vývinu 5.Jc3, také občas k nepravidelným systémům jako 5.c4 sáhl. Mýlil by se však ten, kdo by oba systémy, tedy 5.Jc3 a 5.c4 házel do jednoho strategického pytle. Jak uvidíme, primárním cílem bílého zde není rychlý útok proti nepřátelskému králi při různých rošádách, nýbrž velmi slušná kontrola centra...a to jak figurová, tak i díky dvojpěšci c3+c4!} Be7 6. Nc3 Nxc3 7. dxc3 {[%csl Yc3,Yc4][%cal Yc3d4,Yc4d5, Yc3b4,Yc4b5] [#]} O-O 8. Bd3 ({Nodirbek má s variantou zkušenost i jako černý:} 8. Qc2 Re8 9. Be3 Nd7 10. O-O-O Nf8 11. h3 b6 $1 {0-1 (47) Iskandarov,M (2535)-Abdusattorov,N (2627) blitz Lichess.org INT 2020}) 8... Nd7 ({Giriho profylaktickému stylu hry odpovídá méně jinak ovšem samozřejmě plně hratelné rozestavění figur} 8... Nc6 9. Qc2 h6 10. Be3 ( 10. Bf4 Bg4 11. Be4 Bxf3 12. Bxf3 Bg5 $11 {1-0 (45) Kupreichik,V (2455)-Vafin, N (2242) Kazan 2006}) 10... a5 $5 {1/2 (33) Kollars,D (2598)-Esipenko,A (2701) rapid Tornelo INT 2021}) 9. Be3 Nf6 (9... Nc5 {1-0 (55) Jones,G (2652) -Zarubitski,V (2448) blitz Chess.com INT 2022} 10. Bc2 $13) 10. h3 {[%csl Yc8] Ve svém oblíbeném pozičním klíči! V úvahu přicházelo i obvyklé rozestavění, zde s Dc2, 0-0-0 a h4.} b6 $1 {[#]Černý samozřejmě teorii varianty (byť ve srovnání s jinými variacemi ruské hry jistě řekněme 'ořezanou', výrazně stručnější) znal. Přesto bych se u elastického i profylaktického způsobu vývinu černých figur pozastavil. Fianchettem dámského střelce řeší černý hned několik zadání naráz: 1/ kam jinam účelně a aktivně vyvinout střelce (tedy řešit problém dokončení vývinu figur dámského křídla)? 2/ V přespektivě by bílý po obsazení otevřené linie 'd' dámskou věží jistě plánoval c4-c5. Možná vazba pěšce d6 po centrálním sloupci je už tak nepříjemná a náčelnice generálního štábu černé armády nenajde na obou centrálních sloupcích vhodné místo. Proto černý radikálně zamezuje pokusům chopit se průlomem c4-c5 iniciativy!} 11. Qc2 $146 {[#] Podle mého soudu si Nodirbek (nebo jeho trenér) z psychologického hlediska vybral variantu geniálně. Ono se totiž dá s velkou pravděpodobností předpokládat, že černý se bude ostrým pozicím, které nemá teoreticky zvládnuté, tedy nekompromisním soubojům po Sb7xf3 vyhýbat. O tomto ale více až později...} ({Predecessor:} 11. Nd4 Bb7 12. Qc2 g6 $44 {0-1 (17) Kuchyna,S (1996)-Stromp,J (2056) SVK-ch Region 2006 (7)}) 11... Bb7 12. O-O-O h6 13. Rhe1 Re8 14. Bd4 {[#]} c5 $5 {[%csl Yd5,Yd6][%mdl 32] [#]Poziční cit Giriho zklame jen výjimečně! Oslabení bodu d5 a pěšce d6 (dle Nimcoviče nechráněná překážka na otevřeném sloupci 'd') bude totiž kompenzována jinými plusy. Na druhé straně uvidíme, od této chvíle lépe než kde jinde, propastný rozdíl mezi počítačovým hodnocením (stroj většinou zdobí tři nuly) a vnímáním šachisty praktika. Právě tento fenomén dostane podle mého v blízké budoucnosti zelenou. Ostatně 'nikoli tajně' vkládá tento aspekt při výběru zahájení do svého zorného úhlu pohledu stále více šachistů. Zdaleka již nejde jen o světovou elitu...} ({Ke Giriho nechci drze napsat 'opatrnickému' stylu hry - i když třeba exmistr světa Carlsen používá občas v žertu pro Giriho styl hry i krutější výrazivo - se nehodí} 14... Bxf3 15. gxf3 {[#], i když mnozí jiní by po zostření souboje dynamických a statických faktorů (útočné šance díky otevřené linii 'g' proti silně poskozené pěšcové struktuře) naopak sáhli. Počítač považuje vzniklou situaci za velmi mírně výhodnější bílému, to je však, jak říkávali Borgové ze serálu StarTrek, irelevantní! "Asimilován bude ten z protivníků, který nezvládne nadcházející náročné požadavky pozice!" :-)} c5 $1 16. Bxf6 Bxf6 17. f4 $1 Rxe1 18. Rxe1 Qc7 19. Qe2 $1 $36 {[%csl Ra8,Ye4,Re8,Rh7] [%cal Re2e4,Ge1e8,Re4a8,Re4h7] [#]} g6 20. Qf3 Rd8 21. Be4 Re8 22. Rg1 Qe7 23. Bd5 Kf8 24. Kd2 $1 {[%csl Yd5,Yf6]} Bh4 25. Bc6 Rc8 26. Re1 $36 {[%csl Yc6,Yh4] Pár těžkých figur na každé straně spolu s různobarevnými střelci (už jsme na takovou situaci narazili na našich stránkách vícekrát) negarantuje černému jakousi automatickou remízu. Nejprve by muselo dojít k výměně dam a podobně.}) ({Černý mohl reagovat nejrůznějšími způsoby, například} 14... a6 $5 {, jen výjimečně se však objeví černými dobře hratelná varianta, v níž by se ten v nejbližším průběhu obešel bez boje o centrum jako v partii, tedy postupu c7-c5!}) 15. Bxf6 Bxf6 16. Bh7+ $1 { [%mdl 32] V kvapem se blížící koncovce může stát černého postavení krále v rohu šachovnice i celé tempo!} Kh8 {[%cal Rg7g6] White must now prevent ...g6.} 17. Be4 {[%csl Rh8] [#]} Bxe4 18. Rxe4 {[%csl Ya7,Yb6,Yc5,Rd5, Yd6,Gf3,Rf6,Yg7,Yh6] Komentář Andreje Mikitina v připojeném videu vydá za vše! Parafrázuji: "Počítač klade k pozici nuly, Capablanca by naopak považoval černou pozici za prohranou!" Nu ano, engin se dopočítá nejspíše třeba někam do teoreticky remizových věžových či dámských koncovek, pokud bychom však rozehráli tematický zápas nebo turnaj mezi silnými šachisty, bílí by vyhráli na celé čáře! Pozice koncovky se hraje - jak se dnes často užívá - na dva výsledky a vyžaduje od černého extrémní přesnost!} Qd7 (18... Rxe4 $143 19. Qxe4 Rc8 20. g3 Qd7 $6 (20... Kg8) 21. Qg4 $1 Qxg4 22. hxg4 Rd8 23. Kc2 $16 {Přesně takovýhle druh koncovek nesmí černý připustit.}) 19. Nd2 a6 20. Kb1 Bg5 21. Nf3 Bf6 22. Qd3 {[#]} b5 {Lidsky zcela pochopitelná snaha získat protihru. Konečně, tak minimálně zauvažují snad všichni šachisté s klasickým vzděláním, byť by se jejich objektivní výkonnost lišila o stovky bodů ratingu. Ve skutečnosti je však právě tento postup prvním, pravda menším, prohřeškem. K cíli vedla pasivní rezistence s tím, že na jedinou slabinu, tedy nechráněnou hradbu po otevřené linii 'd' bílého, partii prostě prohrát nelze. Tedy - není možná při přesné hře. Jestliže však táhne b6-b5 i takový poziční kolos a 'pes obranář' jako Anish Giri, jak potom vyžadovat zdrženlivost v obraně od 'obyčejných smrtelníků'? :-) Zde si tedy dovolím tvrdit, že stejný postup jako černý by zde volilo (nyní nebo třeba o několik tahů později) cca 8 z 10 slušných velmistrů! } (22... Rxe4 23. Qxe4 Rd8 {Například zde počítač prostě 'rýsuje nuly'.. . pojďme všal dále.}) 23. Rxe8+ ({22. tah černého je navíc rámovám hezkou, i když jednoduchou léčkou:} 23. Qxd6 $4 {[%mdl 8192]} Qf5 $19) 23... Qxe8 24. Nd2 $1 {[%csl Gd2,Rd5,Rd6,Rf6][%cal Yd2e4] [#]Zde jsou vysvětlující komentáře myslím přebytečné!} ({Trest za předčasný sběr plodu/ů zde nespočíval ve využití taktického prostředu vazby, ale dvojího úderu...se stejným výsledkem.} 24. Qxd6 $4 {[%mdl 8192]} Rd8 $19 { [#] Být ovšem v kůži černého, tak bezstarostný bych, stran osudu centrálního pěšce, rozhodně nebyl. Euforie z ochotné nicméně jen momentální pomoci taktických prostředků totiž brzy vystřídá kocovina!} ) 24... Qe6 25. Ne4 {[#]} Be7 (25... Qxc4 $4 {[%mdl 16384]} 26. Qxc4 bxc4 27. Nxf6 (27. Nxd6 $144) (27. Rxd6 $144) 27... gxf6 28. Rxd6 $18 {[%mdl 4096]}) 26. Qd5 {[#]Opakuji: Kdo z čtenářů sleduje přenosy či 'moderní šach' + počítačová hodnocení nejen pravidelně, ale i po několik let, nemůže nevidět prohlubující se propast mezi lidským vnímáním řady situací na šachovnici a počítačovými 'radami'. Kde je zakopán pes? Podle mého není těžké pochopoit co se děje. Se zvyšujícími se možnostmi motorů 'vidí' počítač například dle něho nejlepší možnosti obou stran v tom, že pozice přejde do věžové koncovky s pěšcem navíc bílého, která je ale technicky remis! Nejen zkušenější šachisté vědí, že v šachu existuje jakýsi remizový koridor, který je ale objektivně širší, než si kdo dokázal třeba v minulosti představit. To ovšem není pro člověka podstatné. Mnohem důležitější je pro silnější stranu dosáhnout nakonec na desce pozice, v níž se hraje například koncovka jen na dva výsledky...} (26. Nxd6 $4 {[%mdl 8192]} Rd8 $19) 26... Rd8 27. cxb5 axb5 28. f4 {[%cal Yf2f4,Yf4f5][%mdl 32] [#]Výše zmíněné rozdíly v lidském a počítačovém hodnocení tu vlastně Girimu předložily past, do které se nutně musel chytit! Počítačové řešení problému stávající pozice vypadá totiž tak podivně a nelidsky, že jej zřejmě žádný pozičně vyspělý šachista v partii neučiní (a naopak, kdejaký poziční analfabet by jej paradoxně dost možná objevil). Podívejme se} Kg8 $2 {[%mdl 16384]} ( {I s počítačem po ruce, jsem celkem dlouho nemohl rozlousknout, kde se skrývá 'pointa hodnocení'. Vždyť na rozdíl od partie vypadá koncovka po (ve skutečnosti ovšem správném)} 28... g6 $3 29. g4 {(domnívám se, že dál se touto možností nizozemský velmistr již nezabýval)} Kg7 $1 { [%csl Gg7]} 30. f5 Qxd5 31. Rxd5 Re8 32. Kc2 gxf5 33. Rxf5 Bf8 $11 {[#] hůře než ta v partii. Černý si dobrovolně vytvořil dva izolované pěšce, k tomu mu zůstala třetí slabina na d6...tajemství spočívá primárně v tom, že černý potřebuje: 1/ vyměnit co nejvíc pěšců; 2/ aktivizovat krále. Počítač uvádí následující variantu:} 34. Kd3 b4 35. cxb4 cxb4 { [%cal Ge8a8][%mdl 4096] s dalším Va8.} 36. Ng3 Ra8 37. Nh5+ Kg8 38. Nf6+ Kg7 39. Nd5 Rxa2 40. b3 Rh2 41. Rf3 h5 $1 42. gxh5 Kh6 43. Kc4 Kxh5 44. Rxf7 Bh6 45. Rf3 Bd2 46. Nxb4 Kh4 47. Rd3 Be1 48. Rxd6 Kxh3 49. Rh6+ Kg2 50. Rxh2+ Kxh2 51. Nd3 Bd2 $11) 29. f5 Qxd5 30. Rxd5 $16 {[%mdl 4096] [#]} Kf8 ({Nebo} 30... Re8 $142 31. Kc2 $1 Bf8 32. Kd3 {beztak s 'přivyhranou' koncovkou.}) (30... h5 31. f6 $1 gxf6 (31... Bxf6 $2 32. Rxd6 $18) 32. Ng3) 31. b4 $1 {[%csl Rb5,Rd6] [%cal Yb4c5] Fixuje další slabinu!} Ke8 32. Kb2 $1 Rd7 (32... Bf8 33. c4 $1 { [%mdl 96]} bxc4 34. b5 $18) 33. g4 ({White should try} 33. c4 $1 $18 {[%cal Rc4b5]}) 33... Kd8 {[#]} (33... Rd8 $142) 34. c4 $1 $18 {[%mdl 96] [#]} bxc4 35. bxc5 dxc5 $6 {Přechod do lehkofigurové koncovky nedává černému už ani tu nejmenší naději na záchranu.} (35... Ra7 $142 36. cxd6 Bg5 37. Rc5) 36. Rxd7+ Kxd7 37. Kc3 Kc6 38. Kxc4 Kb6 39. a4 {[%cal Ya2a4,Ya4a5,Ya5a6,Ya6a7] [%mdl 32]} Kc6 40. Nf2 Bd8 41. Ne4 Be7 42. a5 {[#] White is clearly winning. Za komentář: "План белых на самом деле прекрасен своей тупостю," (plán bílého je vlastně krásný svou primitivností, kdo umí ruský jazyk bude souhlasit, že v něm zní věta lépe :-)) bych autoru videa snad udělil Pulitzerovu cenu! :-)} Bd8 43. a6 {[%cal Ye4d6] And now Nd6! would win.} Be7 {Against Nd6} 44. Nc3 Bg5 45. Nb5 ({Vyhrávalo samozřejmě i okamžité} 45. a7 Kb7 46. Kxc5 {, avšak Abdusattorovo vedení koncovky směřuje do učebnic!}) 45... Be3 46. h4 $1 { [%cal Yh3h4,Yh4h5][%mdl 4128] [#] Naprosto skvěle metodické, přestože bílý vyhrával i neprodlenou transformací. Věžový pěšec dojde na h5, kde nejenže ohraničí v hybnosti strukturálně 'mylně' postavené pěšce na polích barvy střelce, ale rázem vzniknou buď hrozby průlomů nebo (pokud na desce střelec zůstane) dojde k dalšímu zhoršení komunikace mezi ním a onou skupinkou pěšců - po f7-f6. Případné transformace do pěšcových koncovek, tedy po zrušení celého dámského křídla a výměny posledních důstojníků, nemusí bílý už ani propočítávat. Samozřejmě, že tam potom hraje roli oslabený bod e6...} Kb6 47. a7 Kb7 48. h5 $1 Ka8 49. Kd5 Kb7 50. Kd6 c4 51. Kd5 Bxa7 52. Nxa7 $1 {[#] Trocha konkrétního propočtu neuškodí.} c3 {[#]} 53. Nc6 $8 c2 54. Na5+ Kc7 55. Nb3 Kd7 {[#]} 56. g5 $1 Ke7 (56... hxg5 57. f6 $1 gxf6 58. h6) 57. gxh6 ({ And not} 57. f6+ $4 {[%mdl 8192]} gxf6 58. gxh6 (58. gxf6+ Kxf6 $11) 58... Kf8 $11) 57... gxh6 {[#]} 58. Ke5 $1 f6+ 59. Kd5 Kd7 60. Nc1 $22 {[#]Pravý poziční koncert geniálního uzbeckého juniora!} 1-0