Games
[Event "Obrazova fixace,duch v propoctu"] [Site "?"] [Date "????.??.??"] [Round "?"] [White "Analyticka"] [Black "pozice"] [Result "*"] [Annotator "Kotov,A;Bilek,J"] [SetUp "1"] [FEN "r5k1/7p/2pP2pP/rp6/1q3B2/1p2Q1P1/1P1N4/2K1R2R b - - 0 1"] [PlyCount "27"] [EventDate "1990.??.??"] [EventType "game"] {[%evp 0,27,294,245,-29975,-29976,-29977,-29978,-29979,-29980,-29981,-29982, -29983,-29984,-29985,-29986,-29987,-29988,-29989,-29990,-29991,-29992,-29993, -29994,-29995,-29996,-29997,-29998,-29999,-30000] [#]Váš propočet měl vypadat takto:} 1... Ra1+ 2. Nb1 Rxb1+ {Nejen zkušeného šachistu musí ihned na počátku napadnout 'logická zkratka', která okamžitě jeho propočet zúží až k vynucenému manévru: "Po celou dobu řešení musím šachovat!"} 3. Kxb1 Ra1+ 4. Kxa1 Qa5+ {[#]} (4... Qa4+ $144) 5. Kb1 Qa2+ 6. Kc1 Qa1+ 7. Kd2 Qxb2+ {Důležitý moment!} 8. Kd3 (8. Kd1 Qc2#) 8... Qc2+ 9. Kd4 Qc4+ 10. Ke5 Qd5+ 11. Kf6 {[#]} Qf7+ ({Jen ne} 11... Qf5+ $4 {snad jen zde je třeba přijít rychle na to, že jsme vkročili na falešnou cestu!} 12. Ke7 Qf7+ (12... Qf8+ 13. Kd7 $18) 13. Kd8 $18) 12. Ke5 (12. Kg5 Qf5+ 13. Kh4 Qh5#) 12... Qf5+ 13. Kd4 {[#]Kritická pozice testu - tréninku obrazové fixace (2. pilíře propočtu ve smyslu 'upevnění', 'zpevnění'). Právě zde se až 8 z 10 testovaných dopouští chyby!} c5+ $8 ({Nikoli ovšem} 13... Qd5+ $4 {[%csl Rb2][%mdl 8192] [#]To je ona! Častá chyba v dalekém propočtu (špatně nastavená obrazová fixace), když opětovnému šachu dámou hrají do karet i psychologické aspekty: "Dámou se šachovalo se do teď, tedy pokračuju...".} 14. Kc3 Qc4+ {[%csl Rb2] [#]} 15. Kb2 $1 {[%csl Rb2] [#]Pěšec b2 zmizel ze šachovnice již v 7. tahu propočtu varianty, v naší mysli ovšem může stále existovat...byť jako duch! Nebo jinak: Člověk má tendenci stále pěšce b2 považovat za fyzicky přítomného, byť jde o přízrak - ducha v propočtu!} (15. Kd2 $4 Qc2#) 15... Qc2+ 16. Ka3 $1 $18 {Vyhrává bílý!} Qa2+ 17. Kb4 Qa4+ 18. Kc5 Qc4+ 19. Kb6) 14. Kc3 Qc2# *